Kan het genieten beginnen! Tenminste, dat zou je zeggen. Dat is natuurlijk ook wel waar, maar er komt veel meer bij kijken. Even in het kort; sinds afgelopen zomer ’22 heb ik een boot. Deze heb ik overgenomen van mijn moeder en haar vriend die inmiddels een grotere hebben. Een boot kopen is één, maar dan kun je pas echt aan het werk! Koop een boot; en dan?
In dit artikel deel ik mijn eigen ervaring. Het ligt natuurlijk helemaal aan wat voor een soort boot je hebt en of deze al oud is of nog niet. Voor de kenners; ik heb een Doerak 780 OK van bijna 50 jaar oud. Zonder achterstalling onderhoud, maar zeker wel met onderhoud. Want onderhoud heb je altijd met een stalen schip.
Koop een boot, werk je dood
Ik hoor deze uitspraak al mijn hele leven. Toen ik twee jaar was kochten mijn ouders een boot dus je kan wel stellen dat ik ben opgegroeid met het bootleven. Wij gingen er eigenlijk nooit echt mee op vakantie en vaarden hele kleine stukjes. Wel was het in de zomer voor een aantal weken ons huis. Ik heb altijd gedacht dat het doodwerken sloeg op het harde werken op het gebied van onderhoud. Maar de uitspraak is er eigenlijk dat je je de pleuris moet werken om het hebben van een boot te kunnen betalen. Met een knipoog natuurlijk ook, want je krijgt er zoveel voor terug. Beide gevallen ben ik nu in optima forma aan het beleven.
Met het oog op dat laatste heb ik best wel getwijfeld of het nog niet te vroeg zou zijn om aan een boot te beginnen. Het is geen eenmalige uitgave. Ik neem je even mee in het proces en de euros die ik al kwijt ben voor ik bij wijze van 1 meter heb gevaren. Gewoon als inkijkje! En ik beantwoord een hoop van jullie vragen.

Hoe vaak is dit (grote)onderhoud nodig?
Dat is niet precies te zeggen. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan en in ieder geval voor een jaar of drie kaar ben aan het onderwaterschip. Deze zomer zou ik de reling, het dek en de opbouw nog willen aanpakken. Van een afstandje zie je er misschien niks van, maar dit is echt wel nodig. Ik begon 1 feb ’23 met klussen en na 7 weken was ik ongeveer klaar. In totaal ruim 90 uur waarvan 20 uur hulp die ik kreeg. En daarvan heb ik echt heel veel uren met m’n billen in het koude grind gezeten.

Hoe doe jij dat als je alleen gaat varen? Kan je helemaal alleen de boot aanleggen?
Goede vraag! Dit is ook nieuw voor mij, alleen varen in deze boot. Vorige zomer al een beetje geoefend. Aanleggen aan een steiger gaat me prima alleen af onder weersomstandigheden met niet te veel wind. Het is een kwestie van doen en ik vind het soms ook best spannend. Je kan gewoon maar op 1 plek tegelijk zijn. Dus als je staat te sturen kun je nergens afhouden. Tot nu toe gaat alles super goed en ben ik nog niet in moeilijkheden gekomen.

Hoe duur was de boot?
Laat ik voorop stellen dat ik deze boot heb overgenomen van mijn moeder en haar vriend en zeker niet de hoofdprijs heb betaald. Ik heb even klein onderzoek gedaan en voor vergelijkbare boten betaal je nu tussen de 15 en 25 duizend euro. Dat verschil kan aan van alles liggen. Leeftijd, hoe het is onderhouden, vernieuwingen etc etc. Hier is dus niet een strak antwoord op te geven, maar zo heb je een beetje een idee.

Wat zijn de vaste kosten per jaar?
Dat is een goede, ik wil dit nog eens helemaal op een rijtje gaan zetten, maar ik ga nu een globale schatting geven. Ik zal wel het één en ander vergeten maar dan heb je een beetje een idee.
Liggeld in de haven; ongeveer €1200,- per jaar.
Verzekering; zo’n €400,- per jaar.
Diesel; in de tank past 125 liter! Die vaar je echt niet zomaar leeg, maar je wil ‘m toch gevuld hebben.
Lidmaatschap + parkeerplek haven; €150,- staat me bij zo ongeveer.
Hoe weet je zoveel van onderhoud?
Dat lijkt misschien, maar niets is minder waar. Ik weet er best een beetje iets van omdat ik er veel over heb gehoord en ook wel gezien mijn leven lang. Maar als je dan ineens verantwoordelijk ben voor het uitvoeren ervan wist ik helemaal ‘niks’. Maar gelukkig bestaan er gewoon winkels die hierin gespecialiseerd zijn en daar heb ik mij simpelweg laten adviseren. Zo makkelijk kan het zijn! Uitvoeren maar.

Heb je plannen voor het interieur?
Ja heb ik zeker! Al het interieur staat natuurlijk vast. Ik heb dus zeker geen timmerwerkjes op de planning staan maar wel het upgraden van mijn keuken. Ook zijn er al nieuwe gordijnen besteld welke mijn tante mooi op maat gaat maken. Op den duur wil ik ook de kussens opnieuw bekleden en binnen nog wat verfklusjes doen. Op die keuken make-over ga ik nog terugkomen als het eenmaal zover is. Maar dat duurt nog wel even.
Hoe is je liefde voor het bootleven ontstaan?
Dat is heel simpel. Toen ik twee was kochten mijn ouders een boot en de rest is geschiedenis. Ik ben ermee opgegroeid.

Heb je al een naam gekozen?
Jazeker! De naam had ik al voor ik überhaupt een boot had. Al jaren roep ik; als ik ooit een hond of boot heb noem ik ‘m: Ouwe Dibbes! Nou een boot was er eerder, dus heet mijn boot Ouwe Dibbes. Ik vind het een topnaam, maar ik moet zeggen dat ik ook even moet wennen. Zo’n naam heeft ineens zijn bestemming en dat voelt leuk en soms gek omdat je er al jaren mee in je hoofd zit. Ik vind Ouwe Dibbes iets liefkozends hebben.

Heb je je vaarbewijs gehaald? En is deze nodig voor op jouw boot?
Nee heb ik (nog) niet! Maar ik wil ‘m wel gaan halen, geen haast want het is niet nodig voor mijn boot. Is pas verplicht als je boot harder van 20 km/u kan varen of (uit mijn hoofd) langer dan 15 meter is.
Wat is het type boot wat je hebt?
Het is een Doerak 780 OK (open kuip)
Waar gaat je eerste vakantie naartoe?
Dat weet ik echt nog niet. Dit vaarseizoen staan voor mij echt in het teken van alles een beetje eigen maken, meer vaarervaring in mijn eentje opdoen, veel genieten en dan zie ik wel hoe het loopt! Absoluut veel zin om in de toekomst de trossen los te gooien en een paar weken over de Nederlandse wateren te gaan varen en wellicht ook gewoon te werken dan vanaf de boot. Daar heb ik nog geen specifieke plannen voor.
Was je niet bang voor verborgen gebreken bij de aankoop van een boot?
Dat zou ik anders zeker weten 100% zijn, maar nu was dat niet tot nauwelijks. Zoals je hebt kunnen lezen heb ik de boot overgenomen. Met deze boot ben ik al zeker 7 jaar bekend! Het voelt dus heel fijn en vertrouwd. Dat vind ik echt mega fijn in dit hele proces. Wel moest er iets aan de motor gebeuren. Die deed het prima, maar er waren wel wat mankementen. Dit heb ik optimaal laten doen door een prof en dat heeft me €3000,- gekost. Een hoop geld, maar ik heb het graag betaald. Ik weet wat voor een geluk ik ermee terug krijg + een fijn gevoel dat alles weer in orde is. Dat is natuurlijk geen garantie voor wat dan ook, want het blijft een oude motor.
Waar ligt de boot in de winter?
In dezelfde haven als waar ik in de zomer ook lig, maar dan op de kant. Een ligplek vinden is best wel moeilijk op het moment. Ik wilde per se in een bepaalde haven en begin dit jaar kreeg ik te horen dat er ook een plekje voor me is dit seizoen. Daar ben ik mega blij mee want een boot hebben zonder ligplaats is echt helemaal ruk. Ik was al uitgegaan van een tegenvaller dus dat bericht wat echt geweldig nieuws.

Ben je niet bang om alleen te overnachten?
Zoals jullie op Instagram hebben kunnen zien had ik dit weekend mijn eerste nachtje alleen op de boot. Ja ik vond het een beetje spannend. Maar ik dacht; als ik het nu niet doe, wordt het een dingetje. En dat is het laatste wat ik wil. Dus ging ik ervoor en vond ik het minder ‘eng’ dan gedacht. Ben een paar keer wakker geworden van hele normale geluiden maar waarvan je denkt; ER ZIJN MENSEN! Was niet zo. Uiteindelijk oordopjes ingedaan om niet van maar alles wakker te worden en toen heb ik prrrrrima geslapen!
Totale kostenplaatje tot nu toe (april ’23)
Je hebt al wat over de kosten kunnen lezen, maar een heel deel heb ik nog niet genoemd. En dat zijn de kosten voor alles spullen een materialen van het onderhoud. Er moet speciaal boten spul op het onderwaterschip. Een twee liter blik koste al ruim €80,-. Voor het beste resultaat moet ik er 5 lagen van op doen. Hier had ik vier blikken voor nodig. Reken maar uit! Voor al het materiaal was ik zo’n €950,- kwijt. Van mijn vader heb ik een nieuwe schuurmachine gekregen anders had die er ook nog bij gezeten.

Ik heb ook een nieuwe koelkast gekocht, dit was nodig en die krengen zijn ook duur (ruim €700,-). Denk ook aan nieuwe naamborden etc. Het is dus een mix van kosten die echt nodig zijn en kosten die ik zelf graag maak om iets meer mijn smaak te maken, zoals de gordijnen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Maar ik ben nu in nog geen jaar zomaar zo’n €7200,- kwijt.

En dan nog vaak de vraag waar mijn boot ligt en waar ik vooral vaar?
Deze vraag was te verwachten. Ik deel heel erg veel en dat doe ik weloverwogen en dit is voor 1 van de eerste keren dat ik sterk voel dat dit jullie geen bal aangaat haha. Jullie laat ik meegenieten met een hoe en wat, maar niet met het waar. Ik word al vaak genoeg herkend op straat, wat echt wel leuk vind. Maar op mijn boot zou ik 120% anoniem willen zijn.
Gelukkige boot meid!
Ik beleef er nu al zoveel plezier aan, het bootleven bezorgd mij echt puur geluk en vrijheid. En er zijn ook nog een heleboel dingen die ik er spannend en nieuw aan vind, maar daar probeer ik niet te lang bij stil te staan. Die keer dat mijn motor er ineens mee kapt midden op open water, gaat misschien wel nooit gebeuren. En zo heb ik nog wel meer noodscenario’s in mijn hoofd waarvan ik hoop dat ze mij bespaard gaan blijven.