Dag leuke lezer! Welkom bij weer een nieuw artikel. Vorige week riep ik op om je vraag in te sturen binnen een bepaald thema. Het thema was dit keer; mijn werk rondom Eefsfood. Daar kon je alles over vragen. Voor mezelf heb ik bedacht om er dan zo’n 5 te beantwoorden in Instagram stories. Dit keer vond ik het moeilijk om er 5 uit te kiezen en dat deed mij besluiten om de vragen in een artikel te beantwoorden. En dit lees je nu; Q&A over Eefsfood als mijn werk. Oja, nog voor ik begin: Eefsfood is mijn fulltime baan. De vraag werd nu niet specifiek gesteld, maar bijna wekelijks komt ie wel binnen. Ik heb een lijst van 15 vragen voor je.

Vind je de vrijheid fijn of is dat soms ook minder prettig?
De vrijheid vind ik 120% geweldig! Dat is wat mij ook echt gelukkig maakt met Eefsfood als baan. Bijna elke minuut van de dag kan ik zelf indelen. En natuurlijk; de keren dat je in het weekend moet werken, terwijl je eigenlijk toe bent aan wat rust is niet altijd leuk. Maar dit neem ik heel héél erg graag voor lief. Als je een eigen bedrijf hebt staat je hoofd zelden tot nooit ‘uit’. Dat mis is heel soms, dat wanneer je niet aan het werk bent, er ook echt niet aan denkt.
Gratis iets gekregen en je vind het niets. Wat doe je ermee?
Meestal krijg ik vooraf wel het verzoek of ik iets wil ontvangen. Als ik denk ‘mwaa’ of ‘wat moet ik hiermee’ bedank ik vriendelijk. Ik zeg ook steeds vaker nee. Het klinkt een beetje verwend, maar op den duur sta je écht niet meer te springen om van alles opgestuurd te krijgen. Sowieso is het altijd vrijblijvend en beloof ik vooraf nooit om er iets over te posten. Het gebeurt dus zelden dat ik met iets zit wat ik niet op wil eten of wat een flutproduct is bijvoorbeeld. Ik geef ook regelmatig dingen weg aan vrienden of familie. Zoals chocoladerepen! Volgens mij is dit het meest gekregen product ooit. Ook krijg ik weleens een pakketje met een nieuw product waarbij dan allemaal ‘troep’ zit. Een mok met de logo van het merk, een pet, een t-shirt die net aan over mijn bovenarm past. Daar word ik echt niet blij van. Gelukkig zijn er ook soms pakketten die meer dan geweldig zijn aangekleed met écht mooi servies op een nuttig item.
Wie jouw foto’s maakt als je er zelf opstaat?
Haha dat is een goede. Ik heb gelukkig een moeder die snapt hoe ze foto’s moet maken. Zijn helpt mij vaak <3. En ik begeef me ook regelmatig tussen collega’s, tevens vriendinnen die dat ook kunnen. Oh en mijn nicht, die helpt ook weleens. Maarrrrr het is ook vaak me myself en een statief. Dus ik maak ze ook vaak zelf. Dat is soms best een geklooi, maar uiteindelijk lukt het vaak wel.
Weleens samenwerkingen gedaan waar je achteraf spijt van had?
Spijt is een groot woord. Maar soms krijg je weleens een campagneverzoek van een merk waar je heel erg fan van bent, maar de hele inhoud voor de campagne is al voor je uitgekauwd. Allereerst vind ik het mega jammer dat dit regelmatig het geval is. Ten tweede laat ik dan weleens mijn fangirlschap van het product winnen. Als ik dan de content moet maken in zo’n geval denk ik; waarom doe ik dit nou? Ik heb zelf veel leukere ideeën die beter aan zullen slaan bij mijn volgers. Ik kan niet ontkennen dat mooie verdiensten ook soms meespelen in zo’n beslissing. En ik ben tenslotte fan van het product. Dus écht spijt? Nee! Maar het is elk nieuwe jaar weer een voornemen om hier nog meer op te letten en dat gaat beter en beter. Volgens mij alweer een jaar geleden dat ik zoiets had als ik hierboven beschreef. Ik neem het mezelf niet kwalijk, want dit hoort ook gewoon bij bewust worden van dingen binnen het ondernemen.
Kost het niet onwijs veel aan boodschappen?
Oh ja, dit merk ik zeker! Maar goed dat doet iedereen denk ik. Het is geen bezwaar om de stekker uit mijn werk te trekken haha. Ik heb ook een dure smaak wat boodschappen betreft. Een hoop dingen koop ik prima budget maar mijn verlangen naar een bolletje burrata op z’n tijd kan ik nog niet erg bedwingen om de prijs. Ik merk het vooral bij bakrecepten waar veel zuivel aan te pas komt. Ik stam nog uit de tijd dat een pakje boter 1,60 kostte. Nu is dat minstens 2 x zoveel. Ook dingen als roomkaas kosten een vermogen. Maar voor de kwaliteit van de taart kies ik toch vaak een a-merk. Deze zijn gewoon altijd veel steviger van structuur bijvoorbeeld.
Werk je overal mee samen? En wat als het toch niet bevalt?
Zeker niet! Je wil niet weten hoeveel dieet shakes en andere fratsen ik al heb afgewimpeld afgelopen jaren. Maar ook andere dingen hoor, die helemaaaaal niet bij mij en Eefsfood passen. Het allerleukst als je het desbetreffende merk of product al kent en er fan van bent. Maar het is ook regelmatig iets nieuws. Wanneer er een verzoek komt voor iets dat net in de supermarkt ligt, sprint ik daar altijd naartoe om het zsm mogelijk te proeven. Nog voordat er wordt onderhandeld oid. Als ik het niets vind dan houdt het op, als ik enthousiast ben sta ik er helemaal voor open (dan is het wederom hopen op een niet al uitgekauwde inhoud haha).
Hoe breng je structuur aan in je dag als ondernemer?
Ja, dat is een hele goede. Ik kan zeggen dat ik daar bijzonder slecht in ben. Ik heb daar lang mee in strijd gelegen maar nu ben ik vooral bezig met het accepteren. Ik heb weinig structuur in mijn werk, maar ook in mijn leven. En dat komt door de vrijheid van eigen baas zijn en geen kinderen en relatie hebben etc etc. Sinds een tijdje sta ik wel steevast vroeg op doordeweeks en daar heb ik wel een beetje een structuurgevoel van wat best fijn is. Denk je heh, waar heeft ze het over? Lees dit dan maar.
Is het zoals je het nu doet je droombaan of heb je ook weleens geen zin in je werk?
Ja eigenlijk wel! En ja ik heb ook weleens geen zin in mijn werk. Droombaan of niet, daar horen ook altijd mindere klusjes bij. Dan heb ik ook nog fases waarin alles helemaal lekker gaat, maar ook fases dat ik totaal inspiratieloos ben bijvoorbeeld. Dan moet je ook gewoon door. Binnen mijn bedrijf zelf zijn er nog zat dingen die ik in de toekomst zou willen doen. Dus ik denk dat je je droombaan altijd kunt blijven creëren. Als ik iets niet meer leuk vind ben ik ook heel erg van het stoppen ermee en door naar he volgende.
Hoeveel tijd ben je kwijt met het maken van foto’s/filmpjes?
Dat is heel erg wisselend. Reels die ik maak voor klanten kunnen zo 5 uur duren en dan heb ik het alleen over het filmen en misschien de edit. Het voorwerk, ideeën, teksten, iets corrigeren etc etc komt er dan nog bij. Dus een video voor een klant ben ik alles bij elkaar soms zo een volle werkdag bezig. Andere videos + het schrijven van een caption etc is binnen 1,5 uur gedaan. Dat zijn altijd video’s waar geen opdrachtgever bij komt kijken. Zijn ze wat uitgebreider kan ik ook zo 3 uur verder zijn. Want bij elke Reel moet ook nog een omslagfoto gemaakt worden. Dat kost ook zo 30-60 minuten. Het loopt dus echt heel erg uiteen.
Wat heeft werken met je Agency je gebracht?
Rust in m’n kop. Niet meer die spanning die ik altijd mega had bij het onderhandelen. Mijn mailbox is een oase van rust (over het algemeen). Ik mail bijna alleen maar met mijn agency en een enkeling die de memo heeft gemist dat ze mijn management moeten mailen. Daarbij ook het gevoel van twee mensen die altijd achter mij staan en samen met mij Eefsfood naar een hoger niveau willen (blijven) tillen. Het maken van plannen voor de toekomst etc. Erg veel positiefs dus!
Ik zie geen ads op je site, haal je al je inkomsten uit samenwerkingen en Eefsfoodclub?
Klopt! Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn mooie site te verpesten met advertenties haha. Ik snap het trouwens 100% als je het doet! Ik kom weleens op sites van collega’s en ik heb me weleens in 1 recept door 8 (!!) advertenties moeten worstelen. Vreselijk. Enfin, ik zeg niet dat het nooit komt. Maar voor nu nog even niet. Mijn inkomsten zijn inderdaad voornamelijk uit samenwerkingen en Eefsfoodclub.
Word je weleens herkend op straat?
Ja! Het blijft onwennig, maar ik ervaar het altijd positief hoor. Nu deze vraag zo werd gesteld realiseerde ik dat ik best weleens de gedachte heb ‘misschien heb ik zo weer een DM dat ik ergens ben gezien’. Het klinkt misschien negatief, dat is het niet per se. Maar ik zou die gedachte helemaal niet willen hebben eigenlijk. Er zijn ook momenten dat ik denk ‘ik hoop dat niemand mij herkent nu’. Dat zijn meestal momenten als ik me slecht voel, chagrijnig ben of in mn pyjama met lange jas erover heen loop haha.
Je kan het zo gek niet bedenken. Ik was een keer een weekendje in Groningen en daar zat ik ergens een lekker bakje kibbeling te eten met mijn moeder. Later had ik een DM: Hoi Eef, hoe smaakte de kibbeling? Ik zat net ook daar en daar en ik herkende je eerst aan je stem. Of die keer dat ik naar een concert was en vlak voor we naar huis gingen nog wat bestelde aan de bar. Heel het afrekenproces gehad en toen zei ze; jij bakt toch heel veel taart? Ja ik volg je op Instagram. Maar ook in de supermarkt of juist op momenten dat ik nou net even helemaal niet met mijn werk bezig ben *lees op de dansvloer of in de kroeg* (meermaals gebeurd).
Hoe heb je geleerd die leuke Reels te maken? En gebruik je daar een programma voor?
Allereerst bedankt voor het compliment. Ik ben blij dat ik mezelf dat helemaal eigen heb gemaakt. Ik wil zo min mogelijk externe apps gebruiken hiervoor, dus die heb ik ook niet. Het is heel simpel. Ik film de shots en deze plak ik in Instagram zelf aan elkaar. Vaak uit mijn hoofd maar soms ook aan de hand van een shotlist die ik maak. Ik weet altijd precies hoe ik het hebben wil en schiet vaak iets meer dan ik uiteindelijk gebruik. Ik ben denk ik als ik naar al mijn werk kijk, het snelst in editen van videos en dit vind ik ook héél erg leuk. 100 x leuker om te doen dan een geschreven recept uitwerken vind ik.
Ik ben benieuwd hoe je weet wat je waard bent?
Ja dat is een goede vraag. Toen ik nog zelf onderhandelde deed ik dat op gevoel. Als er een paar keer op rij ja werd gezegd op mijn voorstel deed ik mijn prijs onhoog. Nog een punt nu waarom ik blij ben met mijn Agency. Zij weten meer over wat marktconform is etc. Zij kunnen echt goed onderhandelen voor mij. En dan komen er nog zat andere factoren bij kijken. Een prijs is door meerdere dingen opgebouwd.
Ik sluit af met de meest gestelde vraag; Hoe kom je aan je samenwerkingen?
Grotendeels word ik hiervoor benaderd, maar het gebeurt ook weleens andersom. Ik geef geregeld een lijstje door aan mijn Agency met wensklanten. Zij doen voor mij ook acquisitie. Komt lang niet altijd wat uit, maar het is zeker de moeite waard. Ook met het oog op klanten waarvoor je al eens iets gedaan hebt. Fijn dat zij in de gaten houden of er nog een vervolg op kan komen.

Hopelijk vond je het leuk om te lezen. De antwoorden typte ik heerlijk weg. Vind het echt leuk om op deze manier wat meer te vertellen over hoe dat gaat.