Ontbijt/Lunch

Zoete ontbijtpizza met rood fruit

Zoete ontbijtpizza met rood fruit

Yes, ik heb weer een heerlijk en vooral feestelijk ontbijtrecept voor je. Het is echt héél makkelijk te maken en ik verwacht ook dat je er iedereen mee kunt verrassen. En deze zoete ontbijtpizza met rood fruit is ook nog eens verantwoord en voedzaam. Wat wil je nog meer?

Minder zoet

Hero Minder Zoet bevat 40% minder suiker dan de reguliere Hero jam. Echt lekkere jam maken zonder suiker gaat nou eenmaal niet. Suiker zorgt naast smaak namelijk ook voor de smeerbaarheid en conservering. Deze jam wordt dus niet gemaakt met zoetstof, maar simpelweg met minder suiker. Deze minder zoet variant is verkrijgbaar in de smaken: aardbei, abrikozen, bosvruchten en framboos. Ook kun je ze vinden in de kleine cups die je makkelijk mee kunt nemen en heel handig zijn voor in de caravan of op de boot. Met de minder zoet bosvruchten jam maakte ik eerder al een hele lekkere ontbijttaart. Ook een goede tip voor een verantwoord ontbijt!

Zoete ontbijtpizza met rood fruit

Hoeveelheid

Het recept voor deze zoete ontbijtpizza met rood fruit, is voor 1 persoon een redelijk groot portie! Maar als je flinke trek hebt en een grote eter bent (zoals ik) komt dat helemaal goed. Is het toch teveel voor je? Snijd de bodem dan na het bakken doormidden, en gebruik de andere helft op een later moment. Ook kun je het als onderdeel van het ontbijt maken. Zo kan de pizza makkelijk in 4-6 stukken worden gesneden en heeft iedereen een puntje om te proeven. Zelf als toevoeging voor een (verantwoorde) high tea is het een toppertje

Pizzabodem yoghurt

Het recept

Zoete ontbijtpizza met rood fruit ingrediënten

Prep Time15 minsCook Time18 minsTotal Time40 mins
Dit heb je nodig:
Bodem:
 120 gram havermout
 125 gram banaan
 1 middelgroot ei
 2 el amandel (stiftjes of schaafsel)
 1 tl speculaaskruiden of kaneel
 1 tl vanille extract
 1/2 tl zout
Topping
 3 volle el kokosyoghurt
 2 volle eetlepel Hero frambozenjam minder zoet
 140 gram gemengd roodfruit (bramen, aardbeien en blauwe bessen)
 1 el geroosterde kokosflakes
 10 gram geraspte witte chocolade
Nog meer nodig:
 keukenmachine of staafmixer met bakje
 bakplaat
 velletje bakpapier
 springvorm ring van 18 cm doorsnee
1

Verwarm eerst de oven voor op 180 graden hete lucht.

2

Doe alle ingrediënten voor de bodem (behalve de amandelen) in een keukenmachine en draai dit tot een plakkerig deeg. Roer dan handmatig de amandelen er doorheen. Deze geven een lekkere bite en extra smaak aan de bodem.

3

Leg een velletje bakpapier op de bakplaat en zet hierop de bakring. Schep het deeg hierin en verdeel het gelijkmatig met de spatel of de bolle kant van een lepel. Haal de ring eraf en bak de bodem gaar in 18-20 minuten. Het kan ook prima zonder bakring. Een pizza is immers net zo lekker als hij niet perfect rond is.

4

Voor deze zoete ontbijt variant vind ik het lekkerst om de bodem eerst af te laten koelen voordat je hem gaat beleggen. Die keuze is aan jou.

5

Schep de kokosyoghurt op de bodem en verdeel dit gelijkmatig. Schep er dan 2 volle eetlepels van de minder zoet Frambozenjam op. Verdeel dit ook over de gehele pizza.

6

Snijd het fruit in grove stukken en verdeel dit over de pizza. Maak af met geroosterde kokosflakes en een beetje geraspte witte chocolade. Liever puur of melk? Dat kan natuurlijk ook!

7

Snijd de pizza in punten en smullen maar!

Ingredients

Dit heb je nodig:
Bodem:
 120 gram havermout
 125 gram banaan
 1 middelgroot ei
 2 el amandel (stiftjes of schaafsel)
 1 tl speculaaskruiden of kaneel
 1 tl vanille extract
 1/2 tl zout
Topping
 3 volle el kokosyoghurt
 2 volle eetlepel Hero frambozenjam minder zoet
 140 gram gemengd roodfruit (bramen, aardbeien en blauwe bessen)
 1 el geroosterde kokosflakes
 10 gram geraspte witte chocolade
Nog meer nodig:
 keukenmachine of staafmixer met bakje
 bakplaat
 velletje bakpapier
 springvorm ring van 18 cm doorsnee

Directions

1

Verwarm eerst de oven voor op 180 graden hete lucht.

2

Doe alle ingrediënten voor de bodem (behalve de amandelen) in een keukenmachine en draai dit tot een plakkerig deeg. Roer dan handmatig de amandelen er doorheen. Deze geven een lekkere bite en extra smaak aan de bodem.

3

Leg een velletje bakpapier op de bakplaat en zet hierop de bakring. Schep het deeg hierin en verdeel het gelijkmatig met de spatel of de bolle kant van een lepel. Haal de ring eraf en bak de bodem gaar in 18-20 minuten. Het kan ook prima zonder bakring. Een pizza is immers net zo lekker als hij niet perfect rond is.

4

Voor deze zoete ontbijt variant vind ik het lekkerst om de bodem eerst af te laten koelen voordat je hem gaat beleggen. Die keuze is aan jou.

5

Schep de kokosyoghurt op de bodem en verdeel dit gelijkmatig. Schep er dan 2 volle eetlepels van de minder zoet Frambozenjam op. Verdeel dit ook over de gehele pizza.

6

Snijd het fruit in grove stukken en verdeel dit over de pizza. Maak af met geroosterde kokosflakes en een beetje geraspte witte chocolade. Liever puur of melk? Dat kan natuurlijk ook!

7

Snijd de pizza in punten en smullen maar!

Zoete ontbijtpizza met rood fruit

ongebakken bodem

Variatie

Voor dit soort ontbijtrecepten kies ik vaak voor rood fruit. Dit is vaak het gemakkelijkst en ook gewoon heel lekker. Maar ik heb nog een aantal ideetjes. Wat dacht je van peer met geroosterde pecannoten of van rijpe perzik met passievrucht? Allemaal lekker in combinatie met één van de minder zoet jam smaken.

liggen puntje pizza

Recept inspiratie

Afgelopen jaren heb ik vaker samengewerkt met Hero en daar zijn o.a. deze heerlijke recepten uit voortgekomen;

Zaden-notenbrood met appelstroop en oude kaas

Smeuïge cakerol met framboos-limoemousse

Zoet plukbrood met abrikozen en amandel

Als dit nog niet genoeg ideeën zijn verwijs ik je heel graag door naar de Hero Jam Studio. Deze staat echt bommetje vol met de meest heerlijke recepten!

Pizzapunt hand

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Hero.

Liefs,
Eefje

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Je winkelmandje is nog leeg.