Blog

Ik schrapte een week mijn koolhydraten en dit gebeurde er!

Ik schrapte een week mijn koolhydraten en dit gebeurde er!

Goed, vorige week had ik nog geen idee dat ik dit experiment ging doen. Een week lang koolhydraatarm eten. Dit artikel heeft een beetje introductie en een kleine disclaimer nodig. Daar begin ik dan ook maar gelijk mee. Ik ben geen expert op dit gebied en schrijf alleen uit eigen ervaring en deel mijn mening hierover. Ben je er klaar voor? Ik schrapte een week mijn koolhydraten en dit gebeurde er!

Jaren geleden heb ik twee keer een afvalpoging gedaan dmv koolhydraat arm eten. Dat ging mij toen best goed af en vond het ook wel een soort van leuk. Ik deed het vrij streng en fruit (want suiker) was ook geskipt uit mijn ‘dieet’. Ik weet nog dat ik op een gegeven moment aan niets anders meer kon denken dan een koud sappig appeltje. Toen wist ik nog niet wat ik nu weet en ondanks ik het nu niet meer zou doen heb ik die pogingen toen toch als leerzaam ervaren. Waarom ik het pogingen noem: Ik ben toen 2 keer ongeveer 7 kilo afgevallen (wat er uiteraard ook weer in no time aanzat). Twee jaar geleden heb ik een masterclass gekregen over koolhydraten en de gevolgen als je die lange tijd uit je eetpatroon skipt. Toen schreef ik daar dit artikel over (serieus interessant). 

Ik weet dat er heel veel mensen zijn die erbij zweren en dat hun lijf lekkerder gaat op een koolhydraat arm dieet. Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen en ik ben de laatste die daarover oordeelt. Ik krijg namelijk ook weleens te horen dat Intermittent Fasting op lange termijn niet goed zou zijn, en daar trek ik mij dan weer niks van aan want daar zweer ik bij (inmiddels al 3 jaar). Het grote verschil is wel dat ik geen voedingsonderdeel schrap met IF. Daarom ben ik wel van mening dat je een koolhydraat arm dieet nooit echt lang of voor altijd gaat volhouden. Als je dingen niet ‘mag’ weten we allemaal wat er gebeurd, JE WIL HET!!

Nog even terug naar het begin! Afgelopen moederdag was ik bij mijn moeder thuis en bestelde we pizza. Ondanks dat ik lekker aan het sporten en ook afvallen ben zit ik toch weer echt door te slaan in mijn, laten we het even zo noemen: broodverslaving. Ik ben ZÓ dol op vers brood. Ik zou willen zeggen dat mijn rem stuk was maar op het gebied van vers brood heb ik gewoon geen rem. Ik eet me er helemaal klem aan. Ik moet soms echt met mezelf afspreken om het niet te kopen en/of eten. Ik zou zonder grappen elke dag een heel stokbrood weg kunnen (en ook wel willen) werken. Van brood word je niet dik, maar als je het elke dag teveel eet is het ook niet best. Daarbij komt nog dat het mij ook wel heel leuk leek over deze ervaring te schrijven. Dus alles bij elkaar opgeteld vond ik een goede reden om maandag gelijk een week koolhydraat arm te gaan. Lekker, zonder echte voorbereiding dus!

Croissant hoofd

De spelregels:

Geen brood, geen aardappels, geen rijst, geen pasta, geen suiker, geen granen en bloem etc. Echt de bewuste koolhydraten dus. Ook geen producten die low carb zijn gemaakt zoals pasta of wraps en al helemaal geen low carb choco bars of iets dergelijks. Ik ben niet streng gegaan op producten waar meer suiker inzit dan je denkt. Of op bijvoorbeeld kwark waar in de ene bak meer carbs zitten dan de andere. Ik heb niet alles onder de loop gelegd maar echt de meest standaard dingen weggelaten. Een die hard no carb eter zal me waarschijnlijk nu al verklaren als valsspeler haha.

Week-eet-dagboek

Aan de hand van een week-eet-dagboek laat ik je zien wat ik dan wel heb gegeten en wat mijn ervaringen en gedachtes erbij waren. Ik moest sowieso eerst boodschappen doen dus dat deed ik dan ook maandagochtend. Ik dacht even na over wat ik voor lekkers kan koken zonder koolhydraten. Er kwam weinig creatiefs uit moet ik zeggen. Ik kreeg wel al snel wat ideeën en kocht het. Eenmaal thuis dacht ik, shit, dit is natuurlijk helemaal niet zo koolhydraatarm. Denk aan sajoerboontjes en ketjap marinade voor de kip (hallo suiker). Goed, het viel wel binnen mijn eigen spelregels dus ik nam het maar voor lief..

Dit experiment ben ik ook gewoon blijven doen icm met IF (even voor de info). Ik eet in principe alleen tussen 12 en 20 uur. Maar soms is dit ook wel tussen 14:30 en 19:30 bijvoorbeeld. Dat verklaar dat ik regelmatig maar twee maaltijden op een dag eet. Ik kijk zelf ook meer naar balans over een langere tijd dan één dag. Er zitten dagen soms dagen bij dat ik ‘te weinig’ eet, maar geloof me dat maak ik op een andere dag wel weer goed. Ook heb ik niet alles gefotografeerd. Ik laat vooral de hoofdmaaltijden zien maar er is absoluut meer gedronken (thee, koffie, water, Spa en af en toe een blikje suikervrije fris). Ook is er nog wel meer gegeten dan je ziet.

Maandag 

Rond 12 uur ging ik op pad en dat duurde allemaal wat langer dan gedacht. Uiteindelijk at ik pas om 14:30. Ik bakte twee eieren met kaas en sneed er twee tomaten bij. Ik ben dol op ei en kaas, dus dat wordt een feest deze week. ik heb ervan genoten maar ik had eigenlijk nog wel zin in meer, het gaf niet zo’n vullend gevoel. Snel afleiding gezocht en ben wat gaan klussen. Na het klussen later in de middag een appel en wat aardbeien gegeten.

Omelet met kaas

Einde van de middag heb ik thuis gesport en daarna maakte ik deze soort van nasi met bloemkoolrijst, roerbakgroente, augurkjes en gebakken kiphaasje met gebakken uitjes (later opgezocht, ook niet de beste keuzen haha). Dit is dus al typisch low carb zonder voorbereiding. Het was wel echt lekker! Ook fijn.

Bloemkool nasi

Hierna had ik echt extreem veel zin in iets zoets. Ik had nog een restje volvette Griekse yoghurt staan. Ik vond ook nog een mini beetje extra pure chocolade hagelslag. Vooruit dan maar. Dit heb ik er doorheen geroerd. Méga van genoten en de zoete cravings waren gestild!

Dinsdag

Toen ik opstond had ik gelijk honger en dat heeft best wel lang aangehouden. Mijn herinnering van low carb eten is juist dat je vaak mega lang verzadigd bent. Maar wat kun je verwachten op dag 2. Ik bikkelde even door en toen ik uiteindelijk mocht eten wist ik helemaal niet wat. Ik begon met een bak Optimel, kers Griekse style om de honger te stillen. Dat werkte maar rond een uurtje of 3 had ik alweer trek. 

Optimel kers

Ik had nog bloemkoolrijst liggen en besloot een salade te maken met tomaat, feta en de twee kiphaasjes die ik nog had liggen van de vorige dag. Ik maakte een dressing van notenazijn, olie en mosterd. Deed er wat verse basilicum doorheen en ik had nog een mini beetje geroosterde pijnboompitten staan. Echt ver boven verwachting lekker deze salade. Zo lekker dat ik het als recept wil gaan uitwerken! 

Bloemkool salade

In de middag ruim een uur thuis gesport en daarna had ik weer het wat ga ik maken dilemma? Het werden weer twee gebakken eieren met kaas en daarnaast bijna een halve kilo sajoerboontjes. Wederom is dat ook niet de beste keuze dus gebruikte ik maar een kwart van de sajoerpasta ipv het hele pakje. Lekker en vullend! 

Sajoerboontjes

Hierna had ik weer mega zoete cravings. Ik schonk een half glas van de nieuwe Alpro cold pressed kokosmelk in. Licht zoetig en erg lekker! Dat hielp een ook wel echt tegen de wil naar zoet en de carbs daarin zijn ook prima voor zover ik dat juist kan beoordelen. En 100 x lekkerder dan kokoswater! Later die avond heb ik nog 1,5 uur gewandeld op een lekker tempo. 

Woensdag 

Weer gelijk zin in eten toen ik wakker werd. Echt meer dan normaal. Stom! Is het al zondag? Dit gaat echt een lange week worden.. Dat gevoel van trek hebben in dingen die je dus niet mag is echt enorm aanwezig, continue. Ik vind het maar vermoeiend. Ik heb dit welgeteld in de 3 jaar dat ik nu aan IF doe nog nooit gehad. In de eerste 3 dagen van dit experiment wordt weer zo hard bevestigd waarom IF mij zo goed past en waarom jezelf dingen ‘verbieden’ gewoon helemaal ruk is. Na een ochtend thee, water en een espresso maakte ik rond 13 uur een ijskoffie met die lekkere kokosmelk. IJsklontjes erbij en een espresso erop. Heerlijk!

ijskoffie kokosmelk

Een uurtje hierna at ik een bak citroen kwark met een schepje gebroken lijnzaad om ook nog even wat vezels binnen te krijgen.

Oven pizza zonder bodem

Dit maaltje was echt een WINNAAR! Ik ben echt dol op pizza met tonijn en ik maak ook weleens een tuna melt tosti. Dit maak ik altijd met tomaat, rode uit en olijven (soms ook nog champignons). Dat was een beetje de basis hiervoor. Ik bakte een zak spinazie met een rode ui, voegde toen tomatensaus toe en roerde er olijven en tonijn doorheen. Dikke laag kaas erop en in de oven. Ik had serieus het idee dat ik pizza zat te eten zonder bodem. Ik vond het echt heel lekker! Misschien werk ik hier later ook nog het recept van uit.

Donderdag 

Misschien denk je, alweer?! Jep alweer, een bak kwark. Ook buiten deze week om eet ik dit vaak als ontbijt/lunch. Dan met een lekkere berg creusli erop dat ik nu weer heb vervangen door een schepje gebroken lijnzaad. Daarnaast nog een appel met kaneel.

Optimel en appel

Ik voelde me een beetje ‘blehh’ deze dag maar maakte als avondmaal mijn favoriete witlofsalade. Heerlijk! Mocht je benieuwd zijn naar het recept kun je deze hier vinden.

witlof salade

Om die irritante zoete after diner cravings te killen, had ik een reep 90% chocolade gekocht. Dit werkt echt top. Voor de lekker vind ik 90% namelijk net ff iets teveel. Wat er bij mij voor zorgt dat ik aan 1 zo’n blokje meer dan genoeg heb en het samen met een kop thee nog een soort van prima toetje is ook.

thee met chocolade

Vrijdag

Ik begon deze dag met een lekkere wandeling. Ik voelde me best een beetje slap. Niet dizzy maar gewoon dat je lijf net een beetje power mist ten opzichte van normaal. Daarna bakte ik een appel met kaneel. Dit at ik met volvette Griekse yoghurt en geroosterd amandelschaafsel. Heerlijk! Daarna at ik nog een losse plak belegen kaas. 

Griekse yoghurt appel

Hierna ging ik een rondje op mijn racefiets, tijdens het fietsen miste ik ook echt wat power. Eenmaal thuis sjeesde ik snel door naar een borrel met mijn eetclub. Ik had echt nog even iets moeten eten, maar ik wist niet wat en had een beetje haast. Ik had op niks gerekend maar ze had een heerlijke borrel plaat gemaakt. Ik heb genoten van gedroogde worst, kaasjes en olijven. En ook heb ik een paar droge witte wijntjes op. Die zijn redelijk carb oke nog had ik opgezocht.

borrel

Het liep allemaal een beetje uit de hand en het was al ver na etenstijd. Er werd pizza besteld. Intense verleiding voor mij! Ik heb toch gekozen voor een truffel carpaccio maar mennnn wat had ik graag een pizza gelust! De carpaccio was super lekker dus mega van genoten. Maar ik heb ik wel vaak naar de pizza’a op tafel zitten loeren en dan dacht ik nog maar 2,5 dag!

carpaccio

Zaterdag

Ik werd wakker met eigenlijk gewoon een ordinaire kater. De wijn smaakte bovengemiddeld goed. Het was ook rete gezellig en ik heb amper gedronken afgelopen 2 maanden. Top combi dus haha! Ik had best wel zin in gebakken eieren met kaas, maar ja dat had ik al een paar keer eerder op. Ik ging voor een caprese, jammergenoeg had ik niks met basilicum in huis. Al met al toch gewoon heel lekker!

Caprese

Ook had ik van de week alweer boodschappen gedaan om wéér die pizzaloze tonijn pizza te maken zoals woensdag. Dus dat deed ik! En weer vond ik het zó lekker!

Griekse yoghurt choco

De avond sloot ik af met een beetje Griekse yoghurt met suikervrije aardbeien limonadesiroop, wat pecannoten, een stukje 90% chocolade en een koffietje.

Zondag 

Ik voelde me echt slap en futloos. Nog 1 dag, yes! Ik ben mijn eetdag met een eenvoudige smoothie. Ik mengde, jawel daar is ie weer, 250 ml cold pressed kokosmelk met een handje bevroren bramen en blauwe bessen. Lekker koud en je proefde de kokos ook nog goed vond ik.

Kokos smoothie

Een uurtje later had ik ook echt wel zin om op iets te kauwen en haalde ik 200 gram rauwe bloemkool tevoorschijn. Ik maakte een dip van 1,5 el magere kwark en 1,5 el spicy hummus met nog een beetje extra peper en paprikapoeder. Ik vind dit echt super lekker. 

bloemkool met dip

Ik voelde me nog steeds niet echt top maar ik wilde toch nog iets van sport doen. Een half uur krachttraining moest lukken. Nou met moeite, een beetje power was ver te zoeken en na 35 minuten belande ik puffend op mijn matje.

sport matje

Hierna ging ik naar de supermarkt en was helemaal aan het bedenken wat voor een lekker maaltje ik voor mezelf zou koken. Nou ik had echt extreme keuzestress. En toen liep ik langs het verse koelschap en had ik echt trek in iets lekkers. Ik zag van die roomkaas parmaham rolletjes en voor ik het wist zaten ze in mijn karretje. Maar wat eet ik hier nog bij? Al mijn ideeën waren ineens kwijt. Een pakje heerlijk uitziende Roma tomaatjes riepen me uiteindelijk en hier maakte ik een mega simpele salade van met rode ui, feta, pijnboompitten en natuurlijk een lekkere olijfolie. 

parmaham rolletjes

Eenmaal thuis van het boodschappen doen wilde ik nog wel wat meer eten in de middag. Maar ik was druk bezig met het fotograferen van een opdracht. Ik had daar totaal de focus op en ineens was het twee uur later. IF technisch had ik nog een half uurtje om te eten dus maakte ik bovenstaand maaltje klaar. In de avond ging ik ook nog met goede reden een uurtje wandelen. Waarom? Dat kun je lezen in ‘Mijn week in foto’s #3′. Duidelijk te weinig gegeten vandaag icm de activiteiten. Maar die dagen heb ik normaal ook. En dat compenseert weer met andere dagen wanneer ik meer dan genoeg of teveel eet. Zoals al eerder gezegd ik kijk minder naar balans per dag maar meer per week.

Nog even een kleine disclaimer! Zoals gezegd was dit een eigen experiment en heb ik het met eigen spelregels op mijn eigen manier uitgevoerd. Dit is puur geschreven om alleen mijn ervaring te delen en voor mezelf ook een aantal verwachtte bevestigingen te krijgen. Ik ben dus niet opzoek naar (goedbedoelde) tips hoe ik dit beter of anders had kunnen doen. 

Meetlint

Afgevallen?

Wat ook mijn eerdere ervaring is met low carb eten is dat je in de eerste week relatief veel afvalt. Een deel van dit experiment was ook mijn enorme nieuwsgierigheid naar wat mijn gewicht zou doen na een weekje koolhydraatarm. Nou leuke mensen, er is -2,6 kilo af en heb 2,5 cm taille en buik minder ten opzichte van vorige week. Natuurlijk is dit niet allemaal vet en vooral vocht maar het is leuk meegenomen. Stiekem geeft dat toch een beetje een euforisch gevoel en moet ik eerlijk bekennen dat de gedachte ‘zal ik er nog een weekje aan vast plakken?’ voorbij is gekomen. Dat ga ik dus mooi NIET doen. Maar dit bevestigd maar weer dat het de eerste 2 weken vaak hard gaat en je daarom denkt ‘dit is een topdieet’. Later wordt dat echt wel veel moeilijker. Ik heb deze week voor mijn doen ook echt meer sport/beweeg activiteiten gedaan maar vooral de laatste drie dagen voelde ik me echt slap en miste er echt wat normale basis power. 

Eindconclusie:

  • ik heb absoluut meer groente gegeten dan normaal (wel minder fruit).
  • het vergt allemaal best veel denkwerk.
  • als experiment hartstikke geinig, voor langere tijd niet.
  • ik word er geen leuker mensen van (eigen bevinding haha).
  • Iets heel normaals niet ‘mogen’ is vermoeiend.
  • Voor mij is het absoluut niet bevordelijk icm sporten.
  • ik at weer sneller meer vlees (ik eet namelijk normaal bijna helemaal vega thuis).
  • het maakt het soms irritant moeilijk met mijn werk, zelfs in maar 1 week.
  • Ik vond mezelf minder vindingrijk op het gebied van maaltijden dan ik vooraf had verwacht. Dit komt denk ik ook omdat het maar voor een weekje was. 
  • Normaal vind ik cravings een beetje een suf woord maar deze week heb ik ze meer ervaren dan ooit, en heb ik het woord in één artikel vaker gebruikt dan ooit haha!

#ilovecarbs

Croissant eten

Liefs,
je carb lover Eef

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.