Blog

Gesponsorde content, hoe zit dat bij mij?

Aan tafel bij Danique

Hee! Leuk dat je er bent. Ik krijg niet zo vaak vragen over dit onderwerp maar ik vind het wel fijn om er een duidelijk artikel over online te hebben staan. Ik vind het zelf ook altijd interessant om er bij andere over te lezen namelijk. Gesponsorde content, hoe zit dat bij mij? Komt ie dan!

Edit – 20.08.2020

Bijna twee jaar na dato vond ik het tijd voor een kleine upgrade van dit artikel. Eigenlijk is er niet veel veranderd maar ik vond het wel fijn om een aantal dingen wat anders te formuleren. 

Word je hiervoor benaderd of benader je zelf?

Meestal word ik voor een samenwerkingen benaderd. Ik probeer het ook weleens zelf maar op één of andere manier komt komt dat bijna nooit op iets uit. Ik ben ook wel met wat andere dingen bezig waar ik inkomsten uit haal. De samenwerkingen die ik nu heb of heb gedaan vind ik mega leuk en neem ik ook zeker serieus. Maar het is niet mijn doel alleen hiervan te kunnen leven. Dit zou ik toch te onzeker vinden. Het het kan ontzettend gaan frustreren in rustige tijden. 

De eerste keer?

Dat weet ik nog heel goed! Ik was een jaar of 2 bezig met Instagram (nu dus een kleine 5 jaar geleden) toen mijn eerste mail voor een betaalde samenwerking binnenkwam. Het was vanuit een pr-bureau waar ik later ook nog een aantal keer mee heb samengewerkt. Ik moest een foto plaatsen van mezelf met het product + wat toelichtende tekst. Ik kreeg hiervoor een extreem lang Engels contract opgestuurd. Daar kreeg ik de kriebels van! Ik ben het type ‘bang om iets verkeerds te doen’ zeker als er ook nog een contract met ‘gepaste straf’ bij komt kijken. Ik had er niet echt een 100% goed gevoel bij en dacht voornamelijk dat dit heel leerzaam ging worden. Ik had natuurlijk ook nee kunnen zeggen maar zo’n eerste keer doe je dat niet zo snel.

Er moest als ik het goed zeg 2,5% van mijn volgers aantal, likes op de foto komen. Aangezien ik toen bijna nooit mijn hoofd postte vermoedde ik vooraf al dat dat niet ging lukken. Ik zou dan een tweede foto moeten plaatsen om alsnog dat aantal likes aan te vullen. Je raadt het al, het lukte inderdaad niet en ik moest een nieuwe foto maken. Vervolgens kon ik met een betaaltermijn van 60 dagen wachten op ja wat zal het zijn? 1 x Het uurloon van een gemiddelde zzp’er. Enfin, toen vond ik het cool. Nu denk ik daar wel anders over! De manier waarop vooral..

Gesponsord, gekregen, uitgenodigd of een barteldeal?

Barter wattes? Ja, dat dacht ik in het begin ook.. Ik heb toen serieus opgezocht wat dit precies betekent. Een barterdeal is het krijgen van een product en ruil voor publiciteit (vooraf afgesproken). Dit doe ik niet vaak! In principe is er niet zoveel mis mee onder bepaalde omstandigheden vind ik. Dit zijn in grove lijnen een beetje wat ik daarin belangrijke factoren vind.

YES: als het om een product gaat dat je anders ook graag zou willen kopen (zie het als geld besparend), past het bij je, is het product een beetje waardevol of mag je voor een leuk bedrag spullen uitzoeken. En, het belangrijkste vind ik; laten ze je totaal vrij om in te vullen hoe en hoeveel je erover deelt.

NO: Het product is weinig waardevol of een ‘geinige’ prul. Naast het product krijg je ook een eisenlijst waar je u tegen zegt. Het bedrijf probeert echt alles uit om je zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen met vaak niet hele fijne communicatie.

De communicatie die ik eigenlijk altijd gebruik zijn de volgende:

#uitgenodigd – Dit is vaak van toepassing bij events, etentjes of andere uitjes. Soms, als het uitje (persreis) meerdaags is maak ik vaak aan het begin van de story reeks duidelijk dat het om een uitnodiging gaat. Anders moet ik bij zeker 20 stories #uitgenodigd blijven zetten, en ik vind dat ook weleens storend als je gewoon een leuk verhaal te vertellen hebt. 

Voorbeeld #uitgendigd

Voorbeeld: #uitgenodigd door Streek van Verrassingen voor 24 uur Katwijk

#adv – Dit staat voor advertisment aka advertentie. Voor alles waar dit bijstaat heb ik betaald gekregen om het te delen. Super zwart/wit en heel simpel. Bij blogartikelen staat trouwens onderaan het stuk *Dit artikel is in samenwerking gemaakt met bedrijf x*. Om het nog iets te verduidelijken heb ik er tegenwoordig dit van gemaakt: *Dit artikel/recept is in betaalde samenwerking gemaakt met bedrijf x*. Waarom ik het woord #samenwerking niet gebruik is omdat ik dat persoonlijk een heel breed begrip vind. Het wordt ook gebruikt als twee bloggers onder elkaar samenwerken bijvoorbeeld, of een blogger en bedrijf belangeloos samen iets opzetten en dan komt er helemaal niks van geld bij kijken. Daar vind ik #samenwerking persoonlijk een beetje grijs gebied en onduidelijk voor de mensen die niet helemaal thuis zijn in deze ‘online wereld’.

Voorbeeld: #adv Instagram campagne voor Looye Kwekers van vorig jaar

#gekregen – Er worden regelmatig dingen naar mij opgestuurd. Soms weet ik dat vooraf en soms ook niet. Vooraf beloof ik nooit dit te delen. Dit doe ik vaak alleen als ik het echt leuk vind, enthousiast ben of het héél lekker vind. In mijn blogrubriek ‘Foodpost‘ deel ik hier wel vrijblijvend vaak iets kleins over. Op Instagram deel ik ook nog weleens een story waarin ik letterlijk zeg; Ik heb dit pakketje gekregen van bedrijf x. Dan zet ik er niet ook nog eens #gekregen bij.

#barter – Dit zal staan bij berichten die je ziet waarbij ik dus vooraf heb afgesproken om er iets over te delen en dat dit ‘part of the deal’ is. Het desbetreffende product heb ik dus gekregen maar verder is er geen financiële vergoeding bij komen kijken. Ik vind trouwens de lijn tussen #gekregen en #barter ook heel dun, ook al is het verschil wel duidelijk. Dat ga ik voor mezelf nog eens even wat scherper onder de loop nemen! Zo heb ik bij onderstaande foto #gekregen gezet terwijl we vooraf hier over hadden afgesproken dat ik een foto zou plaatsen met een tag naar de maakster. Dat bedoel ik met de dunne lijn.

Tasje Marly

Voorbeeld: #barter / #gekregen Tasje uit mogen kiezen bij @Marlyboomerang in ruil voor een eigen foto met tag.

Dan doe ik ook nog weleens winacties! Dit is meestal op eigen initiatief en vind ik leuk om te doen. Ook al moet ik vaak heel veel mensen teleurstellen en vind ik een winnaar kiezen eigenlijk heel stom (omdat het serieus moeilijk is vind ik)! Meestal vraag ik daarom of het desbetreffende bedrijf waarvan ik iets mag weggeven een winnaar wil uitkiezen. Ik heb de winacties op Instagram onlangs allemaal gebundeld met de hashtag #eefswinactie. 

Moraal van het verhaal. Als er niet #adv #gekregen #barter of #uitgenodigd bij staat kun je er bij mij 100% vanuit gaan dat ik het zelf gekocht of geregeld heb en het leuk vind om met je te delen. Ik ben verplicht dit duidelijk te maken aan jou als lezer. Dit is ook de reden dat ik echt een grote hekel heb aan #nospon als je gewoon altijd open en eerlijk bent geweest is #nospon echt niet nodig en kun je er vanuit gaan dat mensen gewoon iets delen uit enthousiasme. Ik ben me ervan bewust dat #nospon er is door de mensen die het allemaal niet zo nauw nemen met de regeltjes, dus ik snap wel waar het vandaan komt. 

Zeg je ook weleens nee?

Zeker! Ik heb al een aantal keer nee gezegd tegen een betaalde samenwerking. Dit kan komen doordat het desbetreffende product totaal niets voor mij en dus voor EEFSFOOD is. Als ik teveel mijn best moet doen om het op een natuurlijke manier te verwerken zodat het bij EEFSFOOD past valt het eigenlijk al af. Ik moet gelijk denken ‘JA, LEUK of JA,LEKKER. Vaak is het na 1 keer en en weer mailen wel duidelijk. Soms is het ook echt iets leuks maar de vergoeding die er tegenover staat bijna een soort beledigend voor al het gave en mooie werk dat je zou kunnen leveren. Soms zijn het ook dingen die echt haaks staan op wat je ergens van vindt. Zo heb ik jaren lang in al mijn updates over Intermittent Fasting verteld over hoe goed je af kunt vallen op een ‘natuurlijke’ manier. En werd ik gevraagd om dieet repen te promoten..

Word je vrijgelaten of moet alles heel strikt?

Dat is heel erg verschillend. Sowieso krijg je 9 van de 10 keer een briefing waarin staat wat er van je verwacht wordt. De ene keer bevat dit heel veel moetjes en regeltjes. De andere keer staat er weinig in en mag je het invullen zoals je zelf wilt. Als je net een paar dingen op rij hebt gehad waar je aan veel moet voldoen en je dan ineens helemaal wordt vrijgelaten vind ik soms best lastig. Je streeft er natuurlijk naar dat de opdrachtgever hooguit feedback over een typfout heeft.

Mocht dit onderwerp onduidelijk voor je zijn hoop ik dat ik je van een nuttige informatie heb voorzien. Dit is mijn kijk erop en hoe ik de regels hanteer op mijn kanalen. Mocht je eventueel nog vragen hebben? Stel ze vooral, dit zal denk ik altijd een interessant onderwerp zijn om het over te hebben of om over de discussiëren. 

Liefs,
Eefje 

8 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Je winkelmandje is nog leeg.