Veel gestelde vragen over intermittent fasting deel 3!

Er zijn de laatste tijd echt bergen met vragen op mij afgekomen betreft intermittent fasting. Veel vragen welke ik al in eerdere blogs heb behandeld of direct heb beantwoord. Maar ik merk toch dat dit niet genoeg is en pak het graag nog een keer opnieuw aan. Voor de fanatieke lezer zullen er dus dingen een herhaling zijn. Ook ga ik het een beetje anders doen dan de vorige twee edities. Ik maak er dit keer een eigen verhaal van waar de antwoorden van de meest gestelde vragen in beantwoord worden. Ben je er klaar voor? Komt ie: veel gestelde vragen over intermittent fasting deel 3!

Voor ik begin wil ik zeggen dat ik alles vertel uit eigen ervaring. Ik heb géén extra kennis of kunde vanuit een studie of iets dergelijks. Dit wil ik heel graag duidelijk hebben! Wat ik doe wil dus niet zeggen dat dat bij jou ook precies zo werkt. Ik vind het tof als ik je ermee kan inspireren of helpen maar thats it!

Wondermiddel?

Is intermittent fasting een wondermiddel om af te vallen? Nee! Want anders zou iedereen het wel doen. Ik vind het zelf ook absoluut geen dieet maar een goed hulpmiddel. De enige manier om af te vallen is om minder calorieën in te nemen dan dat je verbruikt, zo simpel is het. IF betekent niet meer dan vasten met onderbreking. Je hebt verschillende manieren om het toe te passen maar om daar meer over te lezen wil ik je het wereld wijde web aanraden. De manier die ik toepas is de meest gebruikte manier. Ik eet 16 uur op rij per dag niet en tussen de overige 8 uur eet ik wel. Ik ‘mag’ dus alleen eten tussen 12 en 20h. Dit is het meest praktisch. Eet jij liever tussen 10 en 18h of tussen 15 en 23h? Lekker doen! Je lijf heeft geen tijdklok in zich dus daar heeft het niet mee te maken. 

Hoe ben ik begonnen?

Dan wordt ook vaak gevraagd hoe ik ben begonnen? Er moest iets gebeuren aan mijn gewicht. Ik hoorde ergens over IF, toen ben ik mij een beetje gaan inlezen. Al heel snel had ik het idee dat dit voor mij weleens zou kunnen werken. Ik begon te denken hoe ik dit zou toepassen en vervolgens koos ik een dag om ermee te beginnen. Hier gingen ongeveer 2 weken overheen. Ik ben zonder hulp van iemand of schema begonnen. Ik wilde dit mezelf eigen maken en dat ging al heel snel heel goed. Na 3 dagen vond ik het echt al heel fijn. Het gaf mij gelijk de rust die ik hoopte te krijgen. Buiten de tijden wordt er gewoon niet gegeten. Lekker zwart/wit, hou ik van! Maar hoe werkt het dan? Door het beperken van de tijden waarin ik mag eten zorgt dat er voor dat ik zonder moeite minder eet. Ik kan wel zeggen dat ik de meeste dagen maar 2 maaltijden eet met een kleine lunch, snack of soms helemaal niets tussendoor. Andere dagen zijn het er 3 maar dan vaak iets minder grote maaltijden. Ik ga persoonlijk echt veel beter op 2 flinke maaltijden dan 3 of 4 kleinere maaltijden. Ook dacht ik in het begin te gaan letten op wat minder koolhydraten binnenkrijgen. Dit heb ik eigenlijk heel snel losgelaten, ik dacht daar toen nog anders over dan nu. Onlangs had ik een college over koolhydraten. Feiten en fabels daarover en meer. Het artikel kun je hier lezen!

Honger?

Heb je dan niet heel veel honger elke ochtend? Nope! Er zijn zeker ochtenden bij dat de klok wel lijkt stil te staan. Maar 9 van de 10 keer heb ik hier geen last van. Dan zit er ook nog een verschil tussen echte honger of gewoon trek en zin hebben in eten. Dat laatste heb ik vaker dan echte honger. Ja, het kan even wennen zijn. Bij mij ging dat dus heel snel, bij de ander duurt het een paar weken en weer een ander komt nooit op dat punt. Ik voel me echt wel fris in de ochtenden en kan mij best goed focussen. Ook heb ik weleens dagen bijvoorbeeld dat ik om half 12 de deur uit moet voor een afspraak. Dan komt het regelmatig voor dat ik om 14h thuis kom en denk ik ga maar eens wat eten. Afleiding in de ochtend kan heel goed helpen wanneer je meer ‘last’ hebt van honger in het begin. Wat ik dan eet loopt heel erg uit één. Dit is niet per se een ontbijt maaltijd kan ook een lunch zijn. Kan een broodje met kaas zijn, een bak yoghurt met granola, havermout, croissantje of een salade. Alles eigenlijk.

Wat drink je?

Hoe ik dat met drinken doe? Buiten mijn eettijden drink ik niets wat calorieën bevat. Dus wel: water, Spa, thee, zwarte koffie of Spa met een smaakje. Sommige die aan IF doen drinken wel light dranken maar dit doe ik niet. Ik eet trouwens wel suikervrije kauwgom maar volgens mij bestaat er tegenwoordig geen mint kauwgom meer met suiker. Ik ben door IF bijvoorbeeld dol geworden op zwarte koffie en espresso. Daarvoor dronk ik koffie eigenlijk altijd met melk maar ja dat ‘mocht’ niet meer in de ochtend. Nu vind ik een lekkere latte of havermelk cappuccino meer een soort traktatie of extraatje. 

De avonden

Dan de avond. Hier heb ik het meeste winst behaald! Ik ben een avond snaaier en er gingen nogal wat zakken chips, pakken koek en dozen ijs doorheen. Dit is nu echt niet meer aan de orde. Het komt niet eens echt meer in mijn hoofd op om aan iets lekkers te denken. Dit klinkt misschien als te mooi om waar te zijn maar dit is echt zo. Je eet best wel bewust je laatste hap van de dag en daarna denk je gewoon dit was ‘m weer voor vandaag. In het begin was ik wel bang voor veel honger wanneer je net in bed ligt. Dit is mij echt 100% meegevallen. Ik denk dat ik sinds ik ben begonnen (inmiddels 15 maanden geleden) 5 keer een knorrende maag heb gehad in de avond. Dat is dus te verwaarlozen. 

Uitzonderingen

Natuurlijk zijn daar ook de uitzonderingen. De eerste 3 a 4 maanden heb ik geen uitzonderingen gemaakt. Ik wilde per se dat dit gewenning werd en ik het IF helemaal onder de knie had op mijn eigen fijne manier. Een situatie die ik mij nog heel goed kan herinneren van vorige zomer is dat we een familie bbq hadden en alles liep een beetje uit. Er was een super lekkere taart gebakken als toetje. Dit kwam pas rond half 9 op tafel. Geen taart voor Eef dus. Op dat soort momenten heb ik altijd voet bij stuk gehouden. En weetje, het koste mij eigenlijk geen moeite. Het is echt een mindset. Terwijl ik dol ben op taart en verder iedereen er wel van at. Ik dacht dan nou jammer mijn tijd is vandaag geweest en daarom eet ik geen taart nu. Ik zet wel een puntje apart en dan eet ik het morgen (bijvoorbeeld).  Zo ook met een spontane borrel met vrienden. Ik de hele avond aan de Spa en er wordt besloten een bittergarnituur te bestellen (dit vind ik nog 10 x lekkerder dan taart). Ik eet het niet, opnieuw met de gedachte ‘mijn tijd is geweest vandaag’. En hoewel ik super graag mijn tanden in een bitterbal had gezet was ik blij dat ik het zo makkelijk naast mij neer kon leggen en verder kon gaan met een gezellige avond. Omdat ik mezelf niks heb verboden in al die tijd is het eten van een bitterbal ook helemaal niet ver weg. Als dat een paar dagen later nog steeds in mijn hoofd zat stond ik bij de snackbar om alsnog zoiets te eten en was er niets aan de hand. Dat kan echt prima als je basis gezond eten is.

Er zijn natuurlijk ook avonden waar je van tevoren weet dat ze laat worden, diners, feestje of een avondje uit. Op deze dagen maak ik graag een uitzondering. Het is voor mij makkelijk om consequent te blijven zoals je hierboven kunt lezen. Wanneer je spontaan op avonden uitzonderingen gaat maken is het hek snel van de dam denk ik. Nu kies ik eigenlijk bewust van tevoren wanneer en waarom ik een uitzondering ga maken. En ik moet zeggen op de momenten dat je dat doet geniet je er echt extra van. Misschien klinkt dit een beetje neurotisch maar ik vind het fijn. Zoals ik al zei ik heb liever wel of niet dan een beetje. Van grijze gebieden ben ik niet zo. Maat houden is mijn valkuil als het om eten gaat. 

Sporten

Sinds januari 2018 ben ik er toch een beetje bij gaan sporten. Ik heb plezier gevonden in het zwemmen. Als snel deed ik dat 2 of 3 ochtenden per week. De ene keer om 7h ’s ochtends al (dan duurt het inderdaad heel lang voordat je eens mag eten) en andere keren om 9h of 11h pas. Voor minder dan 60 baantjes (25 meter bad) kwam ik het water niet uit. Vaak waren het er ook 80 of zelfs 100. Dit heb ik ook altijd op lege maag gedaan en daar heb ik nooit moeite of last van ondervonden. Dit zou anders kunnen zijn als je een paar ochtenden in de week krachttraining doet bijvoorbeeld. Ik kan daar alleen niets zinnigs over zeggen want daar heb ik zelf geen ervaring mee. 

Risico’s

IF is mega in opkomst en er wordt steeds meer over geschreven. Het gaat over het hebben van nog meer bepaalde voordelen voor je lichaam tot aan de twijfel of het wel goed voor je is op langere termijn. Over dat laatste krijg ik ook weleens vragen. In dat soort artikelen komt het eigenlijk nooit verder dan de twijfel. Daarom maak ik me daar eigenlijk niet druk om. Ik voel mij echt top hiermee en dat vind ik het belangrijkst. Ik skip geen bepaalde voedingsmiddelen uit mijn ‘dieet’. Ik eet echt alles wat ik wil. Natuurlijk met opletten want je kunt binnen die 8 uur ook heel veel slechte dingen eten. 

Ga je hiermee door?

Ja, voorlopig wel. Zoals je hebt kunnen lezen vind ik er meer voordelen aan zitten dan alleen dat het mij helpt met afvallen. Ik voel me er heel goed bij. Die rust is echt fijn. Ik vind het heerlijk dat als ik wakker wordt de eerste komende uren nog niet om eten hoeven te draaien. Als ik honger heb kan ik daar beter mee dealen dan ooit en ik heb ook nooit meer ‘shakie shakie ik moet nu wat eten anders ga ik van mijn stokkie’ momenten. Voor mij het is het ook makkelijk te doen qua werk. Het grootste deel van de week deel ik mijn eigen tijd in en voor mijn parttime baan hoef ik ook niet vroeg op. Ik krijg dan ook veel vraag hoe dit te combineren zou zijn met een wisselende baan in de zorg bijvoorbeeld? Of met een gezin thuis? Ik weet het niet. Wat dat betreft zit ik in de beste situatie om dit te doen denk ik. 

Keukenshoot verti Eef

Ik ben fan!

Maar dat wisten jullie al. Ik kan hier nog uuuuuren over door blijven schrijven maar ik ga het hierbij laten. Probeer het als je het wil proberen. Ik heb al tallozen berichten gekregen van lezers die het ook zijn gaan proberen en het heel fijn vinden. Anderen vonden het verschrikkelijk en zijn er na een paar dagen mee gestopt. Er zijn verder geen regels! Maak het jezelf eigen, dit heb ik ook gedaan. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen, dit zijn alleen mijn eigen ervaringen. Stap naar iemand toe met echte kennis en kunde als je professionele begeleiding wilt en/of nodig hebt. 

En mocht je het je afvragen, natuurlijk heb ik ook momenten dat het allemaal niet zo makkelijk gaat. Maar die zijn gelukkig heel erg minimaal! Mocht je na het lezen van dit artikel alsnog vragen hebben mag je ze uiteraard altijd stellen.

Liefs,
Eef

6 reacties op “Veel gestelde vragen over intermittent fasting deel 3!

  1. Hoi! Fijn artikel met veel info over if.
    Ik begrijp uit je blog dat je in principe iedere dag vast. Heeft dit geen effect op je metabolisme/stofwisseling? Je gaf zelf ook aan moeizaam af te vallen de laatste tijd.

  2. Het klinkt echt heel fijn! Ik merk dat ik echt dat “shakie shakie” heb als ik honger heb en eet soms hele avond om te eten..ik zou IF graag proberen alleen ik begin soms om 8 uur sochtends met werken en ben rond 7/8 uur in de avond thuis.. ik zou het echt moeilijk vinden om zo lang in de ochtend niks te eten (ook het idee dat ik dan niet goed kan concentreren) maar aangezien avond eten zo laat is zou dat met IF wel moeten.. twijfel! Misschien dat ik eens in een weekend of vakantie het kan uitproberen

    1. Hi Vaya, ik dacht dit in het begin ook. Maar ik kan mijn in de ochtenden echt prima concentreren. Je kunt het wellicht proberen of inderdaad in een vakantie periode beginnen om er misschien makkelijker aan te wennen.

  3. Dankzij jou doe ik al 4 maanden aan IF. Ik eet tussen 10 en 18 uur. 7,5 kilo is er inmiddels af. Ik ga rustig door. De rust die het me geeft is het grootste voordeel. Ik ben door de week streng en in het weekend wat milder voor mezelf. Dit werkt voor mij. Héérlijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *