Blog

IF update #9 Ik ga 3 weken lang mijn kcals tracken!

Het is inmiddels alweer 11 (!!) maanden geleden dat ik begon met intermittent fasting. Hoewel de tijd mij niet snel genoeg kon gaan gaat het toch wel echt rap! Ik weet nog heel goed dat ik eraan ging beginnen en echt geen idee had of het succesvol zou gaan worden. Het is alweer ruim 2 maanden geleden dat ik een update schreef dus de hoogste tijd voor een nieuwe. Ik heb een schop onder mijn kont nodig om dit project af te kunnen maken, het liefst dit jaar nog. En daar ga ik zelf voor zorgen! Maar hoe?

Nee het gaat niet slecht, het gaat oké! Ik eet nog steeds zonder moeite tussen 12h en 20h en daarbuiten niet. Laat ik vooropstellen dat dat nog steeds heel goed gaat en niet meer dan normaal is geworden. Af en toe een uitzondering, maar deze horen erbij en pas ik ook al maanden lang op z’n tijd toe. Ik plaatste hierover half april een korte update op Instagram:

Korte IG update

De afgelopen 1,5 maand ben ik eigenlijk niets tot een kilo afgevallen. Ik merk dat ik weer veel meer begin te eten en vaker dan ik wil slechte keuzes maak. Ik ben ook niet aangekomen dus dat is wel een teken dat ik die slechte keuzes goed weet te compenseren op andere dagen. De complimenten vliegen ook meer om mijn oren dan ooit tevoren. Dat zijn de momenten dat ik extra stil sta bij wat ik ook allemaal al kwijt ben. Ik schrik mezelf serieus steeds te pletter als ik foto’s van een jaar geleden zie. Toen wist ik wel dat het erg was maar eigenlijk realiseer ik mij nu nog veel meer hoe erg het toen was. Check dit verschil dan:

Before en after hoofd

Ik weet dondersgoed wat ik wel en niet moet doen om af te vallen, dat is wel gebleken afgelopen 11 maanden. Maar toch gaat het nu niet helemaal naar mijn zin. In januari schreef ik dat ook al maar dit kwam doordat ik fanatiek was begonnen met zwemmen. Ik wist niet dat de spieropbouw binnen 2 a 3 weken al van zich zou laten horen op de weegschaal. Ik was een beetje gepikeerd toen. Gelukkig liet mijn maandelijkse meetlint sessie later andere resultaten zien. Dingen waar ik echt blij mee kon zijn, dus dat was ik ook. De reden dat het nu niet zo goed lukt is simpelweg omdat ik me te vaak laat gaan. Er is nu 23,5 kilo af en ik ben nog volop gemotiveerd om die 30 te halen. Dit gaat niet lukken als ik dat ‘slechte’ eten er weer in laat sluipen..

Waar zijn mijn benen gebleven

Eind mei ga ik op vakantie en de 3 weken daarvoor ga ik dus mijn kcal inname invoeren en bijhouden. Een paar jaar geleden deed ik dit ook. Maar toen schreef ik gewoon alles op in een schriftje en rekende ik elke dag uit wat ik precies gegeten had. Het kostte veel werk en tijd maar ik vond het ook heel erg leerzaam. Ik ben best wel een typ die zijn kop in een zand steekt omdat ik sommige dingen gewoon niet wil weten op bepaalde momenten. Als ik mijn gebakken aardappel royaal door een berg mayonaise heen schep en iemand pakt de pot om mij te gaan vertellen hoeveel calorieën daar wel niet inzitten roep ik als eerst ‘Nee, ik wil het gewoon echt niet weten!’. Ik zou het eigenlijk wel weer moeten weten want mayo is één van mijn grootste liefdes en gaat er momenteel met te grote hoeveelheden doorheen. Zo geldt dat voor meerdere dingen zoals croissantjes en kaas! Dit zijn dus voorbeelden van wat ik weer even aan wil pakken. Het kan ook lekker op een gezondere manier of met mindere maten. 

Nog een voordeel van het bijhouden is dat je minder vaak snaait (al doe ik dat niet heel veel meer) en dat komt dan weer omdat je het vervolgens moet invoeren en dat soms ‘confronterend’ is. Tenminste dat is mijn ervaring uit de tijd dat ik dit bijhouden eerder deed. Ik wil dit project zo zo zo erg graag tot een fantastisch einde brengen! En dat ik dit daar even voor denk nodig te hebben is prima. Ik begin hier maandag 30 april mee! Ik ga de app MyFitnessPal gebruiken hiervoor. Ik zie en hoor dat daar een hoop mensen enthousiast over zijn. Nadat ik alles naar mijn wens had ingevuld in de app kwam eruit dat ik maximaal 1760 kcal per dag ‘mag’ hebben. Dat is prima te doen! Er valt in ieder geval al winst te behalen op de dagen dat ik anders tussen de bonbons stond te werken (lees: je eet er altijd wel een paar). En dat ik bij mijn nieuwe baan niet de hele dag maar eten om mij heen heb. Mijn doel is om op maandag 21 mei de -25 kilo of meer aan te tikken en dat moet met dit plan lukken.

Ik ben een blij en gelukkig mens en ik hoop dat de komende paar weken veel goeds gaan brengen. Zo leuk hoe jullie interesse en lieve berichtjes aan blijven houden gedurende de tijd. Hoe staat het met jouw voornemens en afval plannen? Of heb je dat inmiddels helemaal onder controle?

Liefs,
Eef

22 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet weergegeven.

Binnenkort meer!