Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik werd geïnterviewd. Nu, een aantal weken na de publicatie mag ik het ook op eefsfood.nl delen. Ik vind het echt leuk hoe een enorm gesprek van 1,5 uur terug te lezen is in een relatief kort stukje tekst. Alle credits aan Saskia Leidelmeyer!
Al van jongs af aan is de Leidse Eefje Friedhoff (26) geïnteresseerd in bakken. Na het volgen van de agrarische school, besloot ze haar passie te volgen en de opleiding tot banketbakker aan het ROC Leiden te doen. Naast haar opleiding liep zij verschillende stages. “Tijdens mijn opleiding leerde ik degelijk bakken, maar in de praktijk ging het om de laatste trends, een strakke afwerking, bijzondere smaakcombinaties en leerde ik bijvoorbeeld een ingewikkelde mousse maken.” De technieken die Eefje tijdens haar opleiding had geleerd, werden hier op een heel andere manier toegepast. “Ik ben van mezelf al een perfectionist en bij deze patissiers werd van mij verwacht dat ik tot in de perfectie een product afleverde. Ik heb hier wel geleerd dat ik soms niet moet doorslaan in mijn perfectionisme.”
Tijdens de stages merkte Eefje dat het werk haar fysiek heel zwaar viel en dat ze daardoor weinig plezier meer had in het bakken. “Ik wilde graag door gaan in het vak, maar ik besloot dat het anders moest om het plezier weer terug te krijgen. Mijn diploma had ik inmiddels op zak, maar werken in een bakkerij zou fysiek onmogelijk zijn.” In de tussentijd had Eefje een aantal bijbaantjes en begon ze in 2014 met haar Instagram-account. “Ik deelde hier foto’s van mijn eten, ontbijtjes en baksels en steeds meer volgers wilden mijn recepten hebben. Ik begon een blog waarop ik mijn recepten deelde en ik ging op den duur steeds professioneler te werk.” Inmiddels is Eefjes Instragram-account gegroeid en heeft ze meer dan 22.000 volgers en een levendige foodblog. “Ik doe daarnaast ook cateringen en ik maak taarten op bestelling. Op dit moment lever ik mijn taarten aan Lot & de Walvis.”
Het werk dat Eefje met haar Instagram en blog doet, levert nog geen fulltime baan op. “Ik werk daarnaast in Leiden bij een bekende keten, die chocolade en pralines verkoopt. Deze baan geeft mij meer zekerheid, omdat de inkomsten van Eefsfood heel wisselend zijn.” Als instagrammer en foodblogger zet Eefje haar bereik in voor marketingdoeleinden van andere bedrijven. Ze promoot of test producten van bedrijven, die vragen om haar ervaringen met het product met haar volgers te delen. “Dit is een manier waarop ik geld kan verdienen, maar helaas wordt het werk als instagrammer en blogger nog niet door iedereen serieus genomen. Ik moet mezelf hier nog meer in ontwikkelen om er een bloeiende onderneming van te kunnen maken en bedrijven in te laten zien wat de waarde van mijn bereik en werk is.” Voor Eefje is dat ook een belangrijk doel voor de toekomst. “Ik hoop voor de toekomst fulltime bezig te zijn met Eefsfood en het tot een levendige onderneming uit te kunnen breiden.”