Veel gestelde vragen over intermittent fasting deel 2!

Sinds ik met intermittent fastig begonnen ben houd ik jullie maandelijks op de hoogte met een nieuwe update. Vooraf had ik nooit gedacht of verwacht dat dit zoveel interesse bij jullie zou opwekken. Dit resulteert in heel veel vragen! Dit vind ik heel leuk en beantwoord ze ook graag. De laatste tijd werden het er steeds meer en kreeg ik er soms een dagtaak aan. Vorige week deed ik een oproep via Instagram om jullie vragen in te sturen. Ik was van plan die te beantwoorden in een video maar ik heb toch besloten om het in blog vorm te doen. Ik heb al eens eerder wat vragen beantwoord en voorbeelden gegeven. Dat kun je lezen in deze blog!

Deze vragen beantwoord ik allemaal vanuit mijn eigen ervaring en niet vanuit echte kennis. Ik ben geen expert dus dit is niet een advies of waarheid. Voor iedereen is het anders en ik ben ervan overtuigt dat deze manier voor heel veel mensen niet is weggelegd. 

• Voel je je nooit slap en hoe doe je dat met sporten?
Nee ik voel mij eigenlijk (bijna)nooit meer slap ten opzichte van voor ik aan IF deed. Sinds een week of 6 ben ik bezig met zwemmen. Drie keer per week ga ik baantjes trekken. Vooral schoolslag en doe er dan tussen de 60 en 100 in een 25 meter bad. Ik doe dit bijna altijd ’s ochtends en dat betekent dus op een lege maag. De eerste paar keren vond ik het wel spannend want ik wist nog niet hoe mijn lijf hierop zou gaan reageren. Dit blijkt dus bijzonder goed te gaan. Al had ik laatst een keer na het zwemmen dat ik echt dacht ik moet nu even gaan zitten. Een kwartier daarna ging het weer goed en gelukkig is het daarbij gebleven.

• Hoe doe je dat met drinken in de tijd dat je aan het vasten bent?
Ik vast alleen wat eten betreft! Ik drink dus wanneer ik wil. In de tijden dat ik vast is dit alleen thee, zwarte koffie, water of Spa (met een smaakje). Als het maar calorie loze dranken zijn. Gelukkig ben ik geen frisdrank lover bijvoorbeeld en houd ik ook helemaal niet van drankjes gemaakt met zoetstof. Blehhg, dat proef je er gelijk bovenuit. Als ik dit drink dan is het omdat ik er echt mega trek in heb en is het dus ook nooit een light versie. Ik lust graag een ice tea of ik kan soms gigantisch zin hebben in een ijskoud Fanta’tje. Dit heb ik eigenlijk nooit in huis, dus als ik dit drink is het altijd buiten de deur.  

• Hoe pas je IF toe in het weekend?
Net zo als doordeweeks. Als ik een goede week heb gehad ben ik weleens iets losser en eet ik misschien iets minder gezond of iets extra’s lekkers. Van de tijden dat ik eet wijk ik zelden af. Soms dus als ik het vooraf weet, want dan kan ik er rekening mee houden en begin ik die dag ook later dan 12h met eten.

• Hoe ben je begonnen? Heb je dit langzaam afgebouwd, had je hulp of een soort schema? En vond je het begin juist niet ontzettend moeilijk?
Het kwam op mijn pad, ik dacht dit zou weleens iets voor mij kunnen zijn. Ik las me een beetje in en bedacht daarna welke maandag ik hiermee zou gaan beginnen. Dit is denk ik in een tijd van 3 weken gegaan. Ik begon zonder hulp, schema’s of afbouwen. De eerste dagen gingen eigenlijk heel goed en ik vond het gelijk fijn. Ik heb weinig honger gehad en dat is eigenlijk (met wat uitzonderingen hier en daar) tot nu toe altijd zo gebleven. 

• Houd je bij wat je allemaal eet in een app of doe je dit op gevoel?
Dit houd ik niet bij. Ik heb jaren geleden in een vorige afval poging weleens weken lang bijgehouden wat ik allemaal at. Dit deed ik allemaal handgeschreven en ik rekende zelf ook het aantal calorieën uit. Nogal een klus maar ook wel heel leerzaam is dat geweest.

• Tel je je calorieën?
Ook dit doe ik niet. Soms ben ik weleens nieuwsgierig naar hoeveel calorieën ik eigenlijk naar binnen heb gewerkt op die dag en dan bereken ik het nog weleens met terugwerkende kracht. Soms is het dan verrassend weinig en soms is het meer dan in had gedacht. Dat is nog steeds weleens leerzaam.

• Hoe zou ik IF moeten toepassen in drukke en lichamelijk zware baan?
Dit vind ik lastig om te beantwoorden! Ik heb het geluk dat ik veel voor mezelf werk en dus ook zelf in de hand heb wanneer ik eet/kan eten. De dagen dat ik op mijn werk ben kan ik ook zelf beslissen wanneer ik eet. Het is lichamelijk niet zwaar ook al sta ik toch de hele dag. Misschien is schuiven met de tijden een optie. Zodat je bijvoorbeeld eet tussen 10 en 18h. Ik heb geen gouden tip ben ik bang. Proberen kun je het altijd.

• Hoe zorg je dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt? Veel mensen lopen tekorten op met IF. Ben je hier bewust mee bezig?
Er zijn zeker dagen dat ik niet binnenkrijg wat het boekje zou voorschrijven. Ik ben me daarvan bewust en maak het de dag daarna vaak goed mocht het nodig zijn. Misschien is dit niet helemaal DE manier maar ik voel me er goed bij. Zeker de laatste maanden werk ik toch wel wat extra groente en/of fruit naar binnen. Denk aan een extra paprika of appel tussendoor. Als ik s’ avonds met groente kook gaat er eigenlijk altijd wel 400/500 gram doorheen. De dagen dat ik niet zelf kook zijn dan ook al snel de dagen dat ik het op een andere tijdstip moet ‘goed maken’ of toevoegen.

• Welke thee mag je drinken tijdens het vasten? Ik ben die groene thee wel een beetje zat.
Naar mijn weten kun je elke thee drinken. Die 0,5 kcal die een andere thee misschien wel bevat zou ik gewoon voor lief nemen.

• Hoe doe je dat met spontane leuke dingen zoals een borrel?
Ik kan het mij heel goed voorstellen dat deze vraag in je opkomt. Ik stond er in het begin zo sterk in dat ik gewoon meedeed met alle gezellige dingen maar dan met een Spa’tje in mijn hand. Vroeger nog voor dat ik alcohol dronk deed ik dit eigenlijk ook en daar heb ik het geen avond minder gezellig om gehad. De uitspraak ‘doe eens gezellig’ heb ik ook vaak zat naar m’n kop geslingerd gekregen. Inmiddels kan ik enorm genieten van bijvoorbeeld wijn en kan ik er ook echt trek in hebben. Op avonden dat ik spontaan in een kroeg beland of bij vrienden thuis hou ik mij gewoon aan de ‘regel’ eten doe ik niet en een glas water is prima. Ik heb al regelmatig meegemaakt dat er dan ook nog een schaal bittergarnituur op tafel komt. Ja dat vind ik dus echt heel erg lekker. Toch kan ik het vrij gemakkelijk laten liggen. En ik denk dat dat komt omdat ik deze dingen wel gewoon blijf eten en mezelf de gedachte voorhoud dat ik komende week een keertje bij de snackbar sta en dan alsnog geniet van een kroket. Soms werd ik weleens getest doordat het mij dan extra vaak werd aangeboden maar ze weten inmiddels wel dat ik niet meer ben over te halen. Het doel op langere termijn vind ik dan belangrijker. Maar dat komt omdat ik dit natuurlijk doe om af te vallen. Andere doen aan IF voor andere redenen. Mocht jij dat zijn, zou ik gewoon een wijntje bestellen en een bitterbal eten en de volgende dag de draad weer oppakken. 

• Hoe vaak en wat eet je ongeveer op een dag?
Meestal eet ik 2 maaltijden op een dag met een tussendoortje of ik eet 3 keer en dan zijn het net wat kleinere of wat minder calorierijke maaltijden. Ik ben zelf meer fan van minder vaak maar meer eten dan vaker maar minder eten. Als ik bijvoorbeeld minder eet zodat ik net niet lekker vol zit kom ik veel vaker en sneller met ‘snaai trek’ te zitten. Daar zit ik dus mooi niet op te wachten. Die kleine maaltijden ben je dan aan het matigen waardoor het een beetje grijs gebied wordt. Ik eet dus liever een goede maaltijden met de wetenschap dat ik daar 4, 5 en soms misschien wel 6 uur op moet doen. Lekker zwart wit is dat en daar hou ik van. Niet voor niets dat het intermittent lastig mij past want ik schrap met een hele simpele regel 16 uur waar ik niet in eet. Punt uit. Ik heb verschillende eetdagboeken online staan waar je wat voorbeelden kunt vinden. Klik dan hier!

Een korte update:
Sinds ik aan het zwemmen ben gaat het afvallen niet echt rap meer. Waar het in mijn vorige update nog een soort van frustratie was heb ik het nu eigenlijk losgelaten. Een week of 2 geleden liet mijn meetlintje toch weer goede resultaten zien. M’n armen, buik en benen voelen al wat steviger zelfs. Naast dat ik het zwemmen leuk vind brengt het ook nog wat extra’s dus. Natuurlijk zou ik die laatst 8 kilo er hoppa zo nog even afhebben. Maar helaas, zo werkt het niet. Dit gaat nog wel wat langer duren. Er is in ieder geval een goede 22 kilo af en soms kan ik eigenlijk nog steeds niet geloven dat dat op eigen houtje gelukt is. Daar ben ik ook trots op!

Ik hoop dat ik jullie vragen goed beantwoord heb! Ik vond het in ieder geval heel leuk om er iets mee te doen. Heb je andere vragen? Stel ze hieronder en wie weet neem ik ze mee in een volgende blog hierover.

Liefs,
Eef

5 reacties op “Veel gestelde vragen over intermittent fasting deel 2!

  1. Persoonlijk zou ik hey hierbij laten Eefje, als ik eerlijk ben vind ik je benen op de foto die je plaatste al erg mager! 8 kilo minder zou denk ik ook echt niet mooi meer zijn!! Dus behoud dit gewicht, je bent prachtig zo!! Echt! Denk dat magerder alleen maar lelijker gaat zijn en dan ga jr ook een ingevallen gezicht krijgen!

    1. Hi Sofie! Bedankt voor je bezorgdheid. Ik heb alleen nog 15 kilo te gaan voor ik überhaupt een gezond BMI heb zelfs. Ik ben lang (1,86) en daarom oogt het misschien zo. Geen zorgen dus ik heb echt nog veel overgewicht en die benen lijken misschien zo door deze foto maar die hebben nog steeds een aardige omvang hoor. Groetjes, Eefje

      1. Haha oké nou dan lijkt het misschien maar zo 😁sorry voor men bezorgdheid, heb zelf een slecht verleden gehad met teveel ondergewicht en vond dat allesbehalve, vandaar dat ik misschien sneller bezorgd ben als iemand veel afvalt! 🙈maar verder meen ik het wel dat ik je prachtig vind zo!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *