Intermittent fasting, mijn antwoorden op jullie vragen!

Wow! Wat een vragen en vooral ook complimenten zijn er op mij afgekomen na de afgelopen IF (intermittent fasting) update.. Eigenlijk snap ik dat best goed, al heb ik hier vooraf nooit bij stil gestaan. Ik snap de vraagtekens en bedenkingen van sommigen van jullie ook helemaal. Tussen 12 en 20 uur eten en maar afvallen, hoe zit dat dan?

Laat ik meteen beginnen met de meest gestelde vraag. Maar wat eet je dan wel? En wat eet je ongeveer op een dag? De vraag zelf is natuurlijk niet moeilijk maar het beantwoorden vind ik iets lastiger. Ik kan wel vertellen wat ik op een willekeurige dag eet maar dit is natuurlijk geen maatstaaf voor de rest van de dagen. Ik deelde dus via mijn Instagram alles wat ik op een dag at (en dronk). Hier komt ie:

Eet overzicht EEFSFOOD

Een aantal reacties die hier weer op kwamen waren: eet je dan geen extra fruit? Dit lijkt ook weinig voor 1 dag? Etc etc. Laat ik voorop stellen dat ik echt niet elke dag enorm gezond eet. Ik eet graag wat ik echt lekker vind en daarnaast let ik natuurlijk wel op dat ik ook groente en fruit binnen krijg. Ik ben dol op beide, dus dat is niet moeilijk. De ene avond zit ik met een raspatat flip van de snackbar voor mijn neus en de andere avond kook ik een reuze broccoli en is dit met een beetje zout eroverheen mijn avondeten (ja, ik vind dit dus ook mega lekker!). 

WIEIAD EEFSFOOD

De reden dat ik dit ook zo lekker aan het volhouden ben ik omdat ik soms een punt taart eet ipv een ontbijt. Omdat ik twee witte broodjes met rosbief en een beetje mayonaise eet wanneer ik daar zin in heb. En dit wissel ik natuurlijk af met gezonde havermout of kwark met fruit en granola ontbijtjes. Ik eet regelmatig als tussendoortje een appel om maar eens iets te noemen.

WIEIAD EEFSFOOD 2

Zoals ik in mijn eerste twee updates al schreef ervaar ik niet meer zoveel honger. En dit zorgt ervoor dat ik meestal maar 2 maaltijden per dag eet met een tussendoortje erbij. Waar de een liever 5 keer per dag iets eet doet de ander (ik dus) dat liever niet. Als ik namelijk iets kleins eet heb ik veel vaker dat ik gelijk meer wil. Ik hou dus meer van langere periodes niets eten. Dit is echt persoonsgebonden en dit brengt mij op het volgende!

Hoe houd je dat vol elke dag tot 12 uur zonder van je stokkie te gaan? Maar hoe laat kom jij dan je bed uit ’s ochtends? Voel je je dan nooit slap of lamlendig? Ik ontbeet altijd heel graag maar ik had ook weleens dagen dat ik al na uren wakker te zijn dacht, misschien moet ik eens wat eten?  Ik wist dus voordat ik hieraan begon dat ik ook best wel goed zonder ontbijt kon. Dit gaat natuurlijk 100% in tegen alles wat je vertelt wordt over dat ontbijten de belangrijkste maaltijd van de dag is. Of je het er mee eens bent of niet, dit is inmiddels wel achterhaald.  

Als ik ontbeet, ik noem als voorbeeld even yoghurt met granola had ik altijd binnen 2,5/3 uur alweer honger. Als ik dat ontbijt hongertje wat bij mij vaak 10/15 minuten duurde gewoon negeerde kon ik daarna altijd uren verder zonder ergens last van te hebben. Dat scheelt toch weer een maaltijd, dus calorieën. Ik zag ontbijten op een gegeven moment meer als iets dat ervoor zorgt dat ik alleen maar honger kreeg. Hier is van alles over te zeggen maar zo vond ik gewoon dat het was. Ik hoorde over IF en begon er een beetje over te lezen. Ik dacht al snel dat dit weleens iets voor mij zou kunnen zijn. Dit blijkt nu ook wel! So far, so food!

Dit is geen ‘anti ontbijt’ of ‘ontbijten is slecht’ blog. Dit is hoe ik het ervaar. Aan het einde van het verhaal gaat het er nog steeds om dat je calorie inname lager ligt dan dat je verbruikt. Het is simpelweg de tijd waarin je ‘mag’ eten die korter is en mij zo helpt met minder eten. 

Lig je dan nooit met een knorrende maag in bed? Bijna nooit! Hier was ik vooraf wel een beetje bang voor maar dit valt alles mee. Misschien dat ik vijf keer in de afgelopen maanden in bed lag met honger.
Heb je dan ’s ochtend echt nooit honger? Niet vaak. En als ik het heb kan ik het zoals ik al zei best goed negeren. Er zijn wel ochtenden dat ik om 8 uur al denk, dit worden een lange 4 uur. Dan is het weleens wat moeilijker maar niet onmogelijk. 
Sport je er ook bij? Nee dit doe ik niet.
Kun je je op een lege maag wel concentreren? Ja! Niet anders dan normaal. Natuurlijk ben ik de ene dag ook meer gefocust dan de andere. Maar volgens mij heeft iedereen hier last van.

Ik hoop dat jullie het een en ander duidelijk is geworden. Andere vragen mag je altijd stellen!

Liefs,
Eef

 

2 reacties op “Intermittent fasting, mijn antwoorden op jullie vragen!

  1. Ik vind het knap van je, hoe dan ook! Maar ik zelf zou het niet kunnen, zonder ontbijt 😉 dat is zoals je zegt persoonsgebonden. Ik geniet zooooo van mijn ontbijtje dat dat écht het moment is dat ik niet zou kunnen/willen missen. Ik zou nog liever vanaf bijvoorbeeld 18uur niets meer eten tot de volgende ochtend, misschien moet ik dat eens proberen, op zich is dat ook intermittent fasting maar dan met omgekeerde uren, toch?! 😉
    Maar je ziet er echt goed uit!! Petje af!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *